• slajd1
  • slajd2
  • slajd3
  • sladj4

Informatycy w GoJumpie i Muzeum Inżynierii

Klasa 2TI w piątek 12 listopada postanowiła połączyć przyjemne z pożytecznym – wizytę w krakowskim centrum rekreacyjnym GoJump ze zwiedzaniem Muzeum Inżynierii Miejskiej, gdzie wśród licznych zabytków od 10 listopada jest dostępny dla zwiedzających świeżo po konserwacji piękny i unikatowy Wagon C - symbol odbudowy kraju po odzyskaniu niepodległości!

Wystawa „Tramwaje na Wawrzyńca” prezentowana jest w historycznej, liczącej ponad 100 lat pierwszej zajezdni krakowskiego tramwaju normalnotorowego. Niezwykłe jest też samo miejsce prezentacji, stanowiące wspaniałą naturalną scenerię dla tej ekspozycji. Na szczególną uwagę wśród wielu eksponatów nich zasługuje wagon silnikowy typu C - pierwszy polski tramwaj. 
- Czy zabytek techniki może być symbolem polskiej myśli technicznej i odbudowy kraju po odzyskaniu niepodległości? Oczywiście tak, bo zabytki techniki wspaniale opowiadają historię, a inżynieryjne sukcesy często stanowią przełom, wyznaczający nowy kierunek rozwoju. Zwłaszcza, jeśli mają tak fascynującą historię jak tramwajowy wagon silnikowy typu C numer 260. – możemy przeczytać na stronie muzeum.
Po zakończeniu I wojny światowej i odzyskaniu przez Polskę niepodległości kraj był zrujnowany. Taki był też stan komunikacji publicznej w stolicy. Spowodowane to było rabunkową, a często dewastacyjną polityką zaborców. Tymczasem rozbudowywano linie tramwajowe i bardzo szybko potrzebny był nowy tabor. Warszawskie przedsiębiorstwo Tramwaje Miejskie złożyło więc w 1925 roku w firmie Lilpop, Rau i Loewenstein zamówienie na 30 tramwajowych wagonów silnikowych. Fabryka była polska i zaledwie kilka lat wcześniej udało się w niej przywrócić pracę części maszyn, co pozwoliło na uruchomienie produkcji. To było jedno z pierwszych wielkich zamówień. Symboliczne, bo oto polski przemysł podnosił się z ruiny i rozwijał skrzydła. 
Tramwajowe wagony typu C jeździły w Warszawie jeszcze do 1956 roku. Do naszych czasów przetrwały niestety tylko dwa z nich. Dziś są nie tylko  zabytkami, ale i unikatami. Jeden z nich jest w zbiorach Muzeum Inżynierii Miejskiej. Ze względu na zły stan techniczny jego konserwacja wymagała ogromnych nakładów finansowych. Udało się ją wykonać w ramach projektu unijnego. Było to największe i najdroższe dotychczasowe przedsięwzięcie konserwatorskie w dziejach muzeum. Wagon C niedawno powrócił z konserwacji i jest obecnie perłą kolekcji Muzeum. To pierwsza okazja dla zwiedzających by go podziwiać, z której skorzystali przyszli specjaliści branży IT z ZSTI.