Czytali "Kordiana" w miejskiej bibilotece
Dyrektor ZSTI p. Andrzej Dębski włączył się w 13. edycję ogólnopolskiej akcji Narodowego Czytania. Dyrektorowi, który czytał fragment jednego z najważniejszych dzieł polskiej literatury – „Kordiana” Juliusza Słowackiego, w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Mszanie Dolnej towarzyszyli uczniowie z kl. 2TE i 2TR wraz z paniami ze szkolnej biblioteki – Agatą Górką i Elżbietą Łyżnicką. Wydarzenie w całej Polsce odbywało się pod honorowym patronatem Pary Prezydenckiej.
- Chciałbym, aby w trakcie tej wspólnej lektury towarzyszyła nam refleksja nad Polską i polskim losem. Ale też nad aktualnością „Kordiana”. Bo dramat Słowackiego opowiada o walce Polaków z caratem, ale przecież można traktować go również jako opowieść o naszej współczesności. O tym, że wolność i niepodległość wymagają bezinteresownego poświęcenia i ciągłej gotowości do czynu. Że odpowiedzialność, konsekwencja i wola działania prowadzą do zwycięstwa, a niezdecydowanie, strach i złudzenia – do klęski – zaznaczył w liście Prezydent RP Andrzej Duda.
Dramat „Kordian” napisany przez Juliusza Słowackiego podczas pobytu w Szwajcarii, należy do najważniejszych tekstów polskiego romantyzmu i najważniejszych dokonań literackich poety. Utwór raz pierwszy ukazał się drukiem w 1834 roku w Paryżu. Juliusz Słowacki ukazał w nim obraz epoki i romantyczną wizję losów pokolenia polskich konspiratorów, punktem wyjścia czyniąc spisek podchorążych, związany z przygotowaniami do zamachu na cara. Główny temat odnosi się jednak wprost do powstania listopadowego, m.in. poprzez analizę przyczyn i skutków klęski wolnościowego zrywu. W kolejnych częściach dramatu przeplatają się motywy realistyczne i fantastyczne, a nastrojowa sceneria podkreśla symboliczny wymiar dzieła, którego kluczowym zagadnieniem jest kwestia narodowowyzwoleńcza.
Na przestrzeni lat Kordian doczekał się wielu wydań i był chętnie wystawiany w teatrze. Do dziś pozostaje jednym z najczęściej interpretowanych i dyskutowanych utworów, zajmując poczesne miejsce w kanonie polskiej literatury.